Gynaecologische kankers

Ik geef advies met betrekking tot alles wat te maken heeft met gynaecologische kanker. Een onderwerp waar (te) vaak nog veel onbekend is en waar men liever niet over praat. Er heerst een taboe op deze ziektes en het is dan ook ontzettend lastig als je op dit gebied een probleem hebt. Naar wie kan je toe met je vragen? Wat als er iets is misgegaan?

Wat zijn eigenlijk de gynaecologische kankers?

Bij schaamlipkanker zit er een kwaadaardige tumor in de schaamlippen. De schaamlippen zijn onderdeel van de uitwendige vrouwelijke geslachtsdelen (vulva). Daarom heet schaamlipkanker ook wel vulvakanker of vulvacarcinoom.

Symptomen van schaamlipkanker

De eerste symptomen van schaamlipkanker zijn meestal:

• Jeuk, branderigheid of pijn aan de schaamlippen.
  • Er kan ook bloed zijn of andere afscheiding.
  • Of een verdikking of een wondje op de schaamlippen.

Gaan één of meer van deze klachten niet na 2 weken over? Ga dan naar je huisarts. Doe dit ook als de symptomen overgaan, maar later weer terugkomen.

Zelfonderzoek
Het is goed om regelmatig -met een spiegeltje- te kijken of de vulva er normaal uitziet. Lees hier hoe je zo'n zelfonderzoek doet >>

Voorstadia van schaamlipkanker
Er zijn 2 soorten voorstadia van schaamlipkanker: HSIL en dVIN. Een voorstadium is een afwijking die nog geen kanker is, maar wel kanker kan worden.De oorzaak van HSIL is een langdurige infectie met het Humaan Papillomavirus (HPV). Het tweede voorstadium dVIN komt voor bij een klein deel van de vrouwen met Lichen Sclerosus van de vulva.

Oorzaken van schaamlipkanker

De precieze oorzaak van schaamlipkanker is niet bekend. Vrouwen met Lichen Sclerosus (LS) van de vulva of een langdurige infectie met HPV hebben een grotere kans om schaamlipkanker of een voorstadium van schaamlipkanker te krijgen.

Baarmoederkanker (= endometrium carcinoom)

In de baarmoeder komen verschillende vormen van kanker voor. Bij meer dan 90% van de patiënten gaat het om kanker die ontstaan is uit het baarmoederslijmvlies. Dat slijmvlies heet het endometrium. Er bestaan meerdere voorstadia die met een (micro) curettage kunnen worden vastgesteld. Een belangrijk symptoom van baarmoederkanker is bloedverlies na de menopauze. In een veel kleiner percentage van de kankers van de baarmoeder gaat het om tumoren uitgaande van de spierlaag van de baarmoeder. Deze tumoren (sarcomen genoemd) hebben over het algemeen een veel slechtere prognose.

Eierstokkanker (= Ovariumcarcinoom)

Eierstokkanker is nog steeds een van de ergste vormen van kanker die een vrouw kan krijgen. Het is een zeldzame ziekte die elk jaar nog veel te veel levens kost en zich pas zeer laat in haar ontwikkeling bekend maakt. Eierstokkanker wordt om die reden ook wel de ‘silent lady killer’ genoemd. Een soort sluipmoordenaar waar we wetenschappelijk gezien nog maar heel weinig van begrijpen. Het is een aandoening die de kern raakt van het vrouw zijn en daarmee veel angst en onzekerheid met zich meebrengt. De reden waarom een vrouw deze kwaadaardige ziekte krijgt is nog steeds onbekend. Wel weten we inmiddels dat bepaalde erfelijke mutaties in het DNA het risico bij een klein deel van de vrouwen sterk verhoogd. Ten tijde van de diagnose is er vaak al zoveel kanker in de buik aanwezig dat dit, zelfs met een vele uren durende grote operatie, niet meer allemaal te verwijderen is. De gebruikte chemotherapie is in de meeste gevallen ook niet in staat de ziekte volledig te genezen. Het deel van de vrouwen dat uiteindelijk echt geneest is de afgelopen decennia dan ook nauwelijks verbeterd. De ontdekking dat een deel van de eierstokkankers niet in de eierstok maar in de eileider ontstaat heeft nieuwe mogelijkheden ter preventie gegeven. Toch voelt het preventief wegnemen van gezonde weefsels om latere problemen te voorkomen niet als de meest optimale aanpak.

Baarmoederhalskanker (=cervixcarcinoom)

We spreken van baarmoederhals of baarmoedermondkanker wanneer de kwaadaardigheid in het onderste deel van de baarmoeder ontstaat. Namelijk in dat deel van de baarmoeder dat in de vagina gezien kan worden. Deze vorm van kanker ontstaat nagenoeg altijd door een infectie met het Humaan Papillomavirus (HPV). Een infectie die meestal met seksueel contact wordt opgelopen. Het voorstadium kan eenvoudig worden gedetecteerd met een uitstrijkje. De eerste symptomen zijn meestal bloedverlies tussen de menstruaties door of bloedverlies na gemeenschap. Een voorstadium kan vaak eenvoudig worden behandeld met een kleine poliklinische ingreep. Wanneer het voorstadium blijft bestaan kan het zich ontwikkelen tot kanker. Omdat de baarmoedermond uit twee soorten bekledende cellen bestaat kunnen er ook twee typen kanker ontstaan. In de meeste gevallen betreft het een plaveiselcelcarcinoom.

De placenta bestaat uit trofoblastcellen. Trofoblastziekten ontstaan als bij een zwangerschap de placenta doorgroeit, terwijl er geen embryo meer is. Het gevaar bestaat dat de trofoblastcellen zich verspreiden naar andere organen waar zij verder groeien.

Trofoblastziekten is een verzamelnaam voor de volgende aandoeningen:

• molazwangerschap: door onjuiste celdeling kan de embryo zich niet ontwikkelen. Er ontstaan blaasjes die lijken op een druiventros. Een molazwangerschap kan ook gedeeltelijk (partieel) ontstaan.

• persisterende trofoblast: bij ongeveer 15% van de molazwangerschappen blijven er trofoblastcellen achter. Die kunnen een persisterende (blijvende) trofoblast vormen.

• choriocarcinoom: een kwaadaardige tumor van trofoblastcellen. Deze lijkt op een persisterende trofoblast. Onder de microscoop ziet choriocarcinoom er anders uit.

Maak jouw eigen website met JouwWeb